 |
|
 |
Apotekets
navn understreget af en linde gren. Denne receptkuvert med tlf.nr.
Bella 3001, fås både i en foldet og limet udgave samt som en
almindelig kuvert.Kunstner initialer: TJ. Trykkeri: ukendt. |
|
Samme
receptkuvert, men nu med
tlf.nr. 606111. Her ses bl.a. endnu en varriant af fonttypen og
placeringen af adressen.
Denne receptkuvert fås både som foldet karton samt som en rigtig
receptkuvert (sidstnævnte fra trykkeriet Forex).
|
 |
|
 |
Vi
er nu rykket længere frem i tiden og telefonnummeret har fået
tilføjet 01 foran 606111
Tilføjet Apotekerforeningens logo samt trykkeriet er Forex. |
|
Her
ses så den nyeste af de viste receptkuverter med Danmarks
Apotekerforenings nye logo og hvor
tf.nr. er 8-cifret. Tryk: Forex A/S.
Her er et godt eks. på hvordan man kan bruge de forskellige
oplysninger vedr. tlf.nr. font,logo og trykteknik til at
daterer - eller i hvertfald påhæfte en periode for brugen af
receptkuverterne. |
 |
|
 |
Forside:
"1. januar 1901 blev Brønshøj Sogn optaget i København -
Fælles kår ved fælles virke"
Bagside:
Som andre landsbyer havde Brønshøj i sin midte et lille gadekær.
Det blev fyldt op o. 1970 i forbindelse med en udvidelse af
tilkørelsesforholdene til torvet. Det er nu opstået igen i en lidt
reduceret form. Midlerne til dette blev indsamlet fra lokale
forretninger, fonde og foreninger bl.a. Brønshøj Rotary Klub.
Efter en akvarel af farmaceut Kirsten Jørgensen.
Tryk: Forex A/S.
|
|
Brønshøj
Rytterskole blev opført i
1722-23 og taget i brug i 1724.
Det var kong Frederik den 4., der
besluttede, at der i landets 12 ryt-
terdistrikter skulle opføres i alt 240
skoler. Brønshøj Rytterskole funge-
rede som folkeskole gennem 200 år, siden har den været lærerbolig,
di-
striksbibliotek og hjemmeværnsgård.
Fra 1986 har Rytterskolen været
ramme om Brønshøj Museum.
Efter en akvarel af farmaceuten
Kirsten Jørgensen.
Trykkeri: Forex A/S |
 |
|
 |
Linde
Apotek åbnede for publikum i
december 1938. Apoteket havde fuld produktion til juli 1989. Der var
døgnvagt indtil 1965 og udvidet åbningstid indtil 1991. Sidste store
ombygning skete i 1983/84. Apoteket ligger tæt ved Brønshøj Torv,
der sammen med mange specialbutikker, udgør et aktivt handelscenter.
Efter en akvarel af farmaceuten
Kirsten Jørgensen.
Trykkeri: Forex A/S |
|
"Glædelig
Jul" fra Lindeapoteket
Tryk Forex. Uden adresse eller tlf. |
 |
|
 |
Tema:
Sporvogne
Kunstner er John Lundgren
Denne linie 2 har litra 704.
"Den nye linie 2" også populært kaldet "Dukke
Lise", blev kun fremstillet i 8 eksemplarer lige efter 2.
verdenskrig. En vogn er bevaret og kan ses på Sporvejsmuseet
Skjoldenæsholm. Linje 2 blev kaldt "Danskeren" på grund af
de rød/hvide liniefarver. Linien blev omstillet til busdrift den 19.
oktober 1969.
Serien består af 10 stk og blev tryk
i 60.000 eksemplarer og taget i an-
vendelse 1993.
Trykkeri: Forex A/S
|
|
Tema:
Sporvogne
Kunstner er John Lundgren
Denne linie 2 har litra 806.
Sporvognens farvede linieskilte var et både praktisk og meget
festligt indslag i bybilledet, der om aftenen blev yderligere
forstærket med de kulørte taglanterner i alle mulige
farvekombinationer. De sidste moderne ledvogne blev bygget kun ganske
kort tid inden den endelige afvikling af sporvognsdriften og vognene
blev solgt til Alexandria i Ægypten.
Trykkeri: Forex A/S |
 |
|
 |
Tema:
Sporvogne
Kunstner er John Lundgren
Denne linie 5 har litra 890.
Linie 5 var både den første og den sidste sporvognslinie med de nye
ledvogne i draft. Linien oprettedes den 24. april 1903 med rute fra
Brønshøj til Christianshavn. Linie 5 var Københavns sidste
sporvognslinie og den sidste driftdag var den 23. april 1972.
Trykkeri: Forex A/X. |
|
Tema:
Sporvogne
Kunstner er John Lundgren
Denne linie 5 har litra 448.
På grund af 2. verdenskrig måtte man indstille bygningen af den
populære bogievognstype og i 1942 kom de første scrapvogne på gaden
på linie 2 og 5. Vognene blev kaldt "Sparevogne" eller
"Swingpjatter" på grund af deres noget gyngende kørsel.
Linie 5 opnåede det charmerende kælenavn "Lortevognen" på
grund af den gul-brune liniefarve.
Trykkeri: Forex A/S |
 |
|
 |
Tema:
Sporvogne
Kunstner er John Lundgren
Denne linie 7 har litra 596.
Københavns mest populære sporvognstype var bogievognene, tegnet af
arkitekt Ib Lunding. De første vogne kom i drift allerede i 1930.
Lundings elegante kombination af perron- og midtergangsvogne vakte
stor beundring blandt sagkyndige, senere blev vognene ombygget til
fast konduktør og den oprindelige elegance gik tabt. Linie 7 blev
omstillet til busdrift den 25. april 1971.
Trykkeri: Forex A/S. |
|
Tema:
Sporvogne
Kunstner er John Lundgren
Denne linie 7 har litra 40.
Gammelt vogntog på linie 7 i den tidligere bemaling med stafferinger.
Allerede i årene 1931-1936 førtes linie 7 til Brønshøj Torv i
aftenmyldretiden om vinteren. Linie 7 blev kaldt
"Teatervognen" på grund af endestationen på Kongens
Nytorv. Med sin korte liniestrækning skulle den være særlig
tilstrækkende blandt ældre sporvejsfolk, hvorfor den fik tilnavnet
"Aldersrentevognen" og "Gammelmandslinien"
Trykkeri: Forex A/S. |
 |
|
 |
Tema:
Sporvogne
Kunstner er John Lundgren.
Denne linie 8 har litra 511.
"Linie 8 er mest kendt for sine
"gamle" sporvogne, men i liniens sidste halve leveår blev
den begunsti
get med arkitekt Lundings berømte
bogiemotorvogne, ombygget til fast
konduktør og uden bivogn. Folkevidde
havde sit særlige forhold til linie 8
og dagbladet Politiken berettede tit
og ofte på bagsidens "At tænke sig"
om vognstyrer Fodklang og konduktør
Strop. Måske er det netop også der-
for, man om sommeren kan opleve linie 8 på gummihjul i
"Tivoli".
|
|
Tema:
Sporvogne
Kunstner er John Lundgren
Denne linie har litra 426.
Typisk gammelt linie 8 vogntog, som ældre københavnere husker det.
Linie 8 kom til Brønshøj den 15. maj 1936, men blev senere i oktober
1953, afkortet til Degnemose Allé. Linien blev omstillet til busdrift
den 1. maj 1965. Linie 8 fik med sine grønne skilte tilnavnet
"Altankassen" desuden også "Mergelbanen" på
grund af det ældre materiel.
Trykkeri: Forex A/S. |
 |
|
 |
Tema:
Sporvogne
Kunstner er John Lundgren
Denne linie 11 har litra 450.
Linie 11 var et barn af 2. verdenskrig. Den blev oprettet den 22.
april 1944 med rute fra Brønshøj Torv til Kongens Enghave. Straks
fra starten blev de nybyggede "Scrapvogne" indsat på
linien, men senere mistede den sin betydning og blev kun betjent med
gammelt materiel. Linien blev nedlagt den 21. juli 1958. På grund af
de grønne og blå liniefarver fik den tilnavnet
"Undulaten".
Trykkeri: Forex A/S. |
|
Tema:
Sporvogne
Kunstner er John Lundgren
Denne linie 11 har litra 311.
Arkitekt Knud Valdemar Engelhardt tegnede denne motorvognstype, som i
1910 blev bygget hos "Scandia" i Randers. Selv om der kun
blev bygget 10. eksemplarer, dannede vogntypen alligevel forbillede
for mange af Københavns Sporvejes senere vognanskaffelser. Vognene
blev, som her vist, under 2. verdenskrig ombrygget med forlængede
perroner og undervogn.
Trykkeri: Forex A/S. |